Powered By Blogger

15 February 2013

PANAS!!!Timbalan Pengerusi SPR Dakwa Difitnah Mat Sabu...???

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar mahu menyaman Timbalan Presiden Mohamad Sabu dan empat yang lain berhubung satu artikel mengenai beliau yang didakwa berunsur fitnah yang diterbitkan dalam lidah rasmi PAS, Harakahdaily.

Beliau berkata perkara itu dibuat setelah kelima-lima individu terbabit masih belum memberi maklum balas terhadap notis tuntutan bertarikh 7 Februari lepas yang dihantar kepada mereka walaupun tempoh untuk berbuat demikian tamat esok.

“Empat lagi pihak ialah PAS, pencetak akhbar Harakah, Angkatan Edaran Sdn Bhd, Ketua Pengarang Harakah, Lutfi Othman dan penulis artikel, Aziz Muda,” katanya pada sidang akhbar di kediamannya di sini, Khamis.

Dalam satu laporan bertajuk “Wan Ahmad tak boleh dipercayai” bertarikh 1-3 Februari lepas, Mohamad Sabu dilaporkan mendesak Wan Ahmad meletak jawatannya segera bagi memulihkan keyakinan rakyat terhadap SPR kerana mendakwa beliau seorang pemimpin yang tidak boleh dipercayai.

Dalam laporan itu, Mohamad Sabu antara lain mendakwa Wan Ahmad memainkan peranan bersama beberapa individu lain yang memberi kerakyatan kepada warga asing menerusi apa yang didakwanya sebagai “Projek IC” di Sabah untuk memenangkan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya.

Mengulas lanjut, Wan Ahmad berkata segala tuduhan yang dibuat menerusi laporan berita itu tidak berasas dan serius serta berniat jahat untuk memburuk dan merosakkan reputasi dan imejnya.

Katanya ia antara lain juga bertujuan untuk menjatuhkan dan merendahkan maruah dan kredibilitinya selaku Timbalan Pengerusi SPR yang mempunyai imej awam yang baik dan merupakan suatu badan bebas.

Beliau berkata susulan laporan berita itu, banyak pengikut media alternatif dan blog membuat komen dan pandangan berunsur fitnah terhadap beliau.

Mengulas lanjut, Wan Ahmad menafikan sekeras-kerasnya dakwaan Mohamad Sabu bahawa beliau pernah terlibat dengan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam memberi kerakyatan kepada warga asing di Sabah untuk memenangkan BN dalam pilihan raya.

Katanya, beliau bertugas sebagai Menteri Penasihat di Kedutaan Malaysia di Washington DC, Amerika Syarikat ketika tempoh yang dimaksudkan itu dan “kenyataan itu jelas memberi tafsiran kononnya saya mendalangi konspirasi jahat memenangkan BN dalam pilihan raya itu.”

“Saya tidak pernah bertugas di Sabah sepanjang karier saya dan bagaimana Mat Sabu menuduh saya terlibat (dalam memberi kerakyatan kepada warga asing di Sabah),” katanya yang mula berkhidmat dengan SPR sebagai setiausaha SPR pada 1998.

Beliau berkata individu ‘Wan Ahmad’ yang didakwa Mohamad Sabu itu bukan dirinya tetapi bekas pegawai SPR Sabah pada ketika itu, Wan Ahmad Wan Yusof.

“Itu Wan Ahmad lain, beliau kini sudah meninggal dunia. Bukannya Wan Ahmad saya,” katanya.

Wan Ahmad berkata beliau menerusi peguamnya dari firma guaman Hafarizam Wan dan Aisha Mubarak telah menghantar satu notis mahkamah menuntut Mohamad Sabu dan empat lain membuat permohonan maaf tidak bersyarat dan menarik balik laporan berita itu dalam tempoh tujuh hari bermula 7 Februari lepas.

Ditanya mengenai jumlah ganti rugi yang dituntut, Wan Ahmad berkata beliau menyerahkan perkara itu kepada mahkamah untuk diputuskan.

Wan Ahmad yang mula menjawat jawatan Timbalan Pengerusi SPR pada Disember 2004 berkata beliau tidak menerima sebarang reaksi daripada kelima-lima individu terbabit berhubung notis yang dihantar.

“Daripada pengalaman saya, tidak pernah mereka meminta maaf kalau buat kesilapan,” katanya.